Dagens fråga


16 kommentarer
Daniella
2009-10-19 10:05:58 » http://vitre.webblogg.se/

Det har jag vetat hela tiden. Då jag (som vi pratade om förra veckan) är OTORLIGT rädd för spädbarnsdöd, ger mig otrolig ångest och panik. Jag känner mig dock säkrare med att hon sover mellan oss. Annars kan hon ju vända sig och råka somna på mage med huvudet i kudden och sluta andas. Om jag har henne bredvid mig känner jag att jag har koll. Hon får verkligen inte dela täcke med oss utan alla har ett varsitt, varav hon har en filt - så att det inte blir för varmt (som jag även snackade om i Farsta), filten har "hål" i sig, som e gallerfilt, så ifall hon får över filten på huvudet så kan hon andas i alla fall då den har lufthål i sig.



Så har vi gjort! Om jag skulle lägga henne i egen säng skulle jag sitta vaken hela tiden och det mår ingen bra av.

Em
2009-10-19 10:13:11 » http://mammaochbullen.blogg.se/

Det är tråkigt att svenska medier alltid måste blåsa upp allting till hysteri. Att samsovning KAN medföra vissa risker har ju varit känt ganska länge, men ingenting man behöver panika inför tycker jag.



Se bara till att barnet har en egen filt och kudde, så att hon inte blir för varm.



Vår säng är inte den bästa, madrassen är så mjuk att Malva rullar runt om någon rör på sig, men jag tycker närhet till barnet är viktigt & vill inte lägga henne i spjälsängen. Därför har vi löst det med ett Snuggle Nest. Kostar inte så fasligt mycket och är som en liten portabel minisäng - med den i sängen får man närheten men också skyddet om man är orolig. Är otroligt bra att ha i soffan eller om man ska sova över hos någon också tex.



Emelie
2009-10-19 10:16:43 » http://notjustasummerlove.blogg.se/

Jo, men precis! Men sen så får man ju tänka på att dom ändrar ju sånt snack hela tiden. Förr skulle ju barnen sova på mage och nu ska dom absolut INTE göra det. Man får nog gå lite på magkänslan. Och jag anser att man har bättre koll när man har barnet i sängen. Leon har typ halva sängen för sig själv just för att inte riskera att rulla på honom, även fast den risken är MINIMAL då man faktiskt har KOLL, hur trött man än är! Dock har han delat täcke med mig den senast tiden, som jag ser att Daniellas Joline inte gör. Ska nog gå tillbaka till att ha filt över honom istället..

Jo, jag mår bättre idag. Tror jag höll på att få mjölkstockning och att det var därför jag kände mig lite hängig, men nu börjar det släppa. Så jag vill nog komma till Tuben. Men jag går in på msn nu så kan vi prata!

Amanda & Oscar
2009-10-19 10:18:31 » http://glantan.blogg.se/

Om 54% av de som dog låg bredvid föräldrarna så jorde ju 46% INTE det utan de sv själva och dog ändå... Det är ju nästan 50/50 och det är dessutm en väldigt liten del av alla bebisar som dör. Vi har samsovit sen Oscar föddes och han är nu 8 månader. Som sagt man ska ju se till att det finns utrymme runt barnet och att det inte är för varmt. Jag vill ha Oscar bredvid mig, det känns onaturligt att de ska sova ensamma

Anonym
2009-10-19 10:21:57 »

jag sov med min dotter när hon var liten, kommer även sova med nästa bebis i sängen. Har funkat jättebra och man kan inte gå efter allt som man läser. Men vet man med sig att man sover tungt och tror att man kanske ska råka kväva ungen så ska man ju givetvis inte sova med barnet.

Jennie
2009-10-19 10:32:47 » http://vantabebis.blogspot.com

Jag läste också det , Jag har haft min lille hos mig nästan hela tiden , det är smidigt då han ammar ganska ofta . Jag har en liten bädd till honom precis bredvid mig , och jag kanske ska låta honom sova där i trots allt . Man blir ju lite nojjig när man läser sånt & man vet ju inte . Fast å andra sidan så sover jag inte så tungt & rör mig ingenting när jag sover nu , det finns liksom i en . Jag tror Vidar får fortsätta sova hos oss , men jag ska definitivt ha en egen filt till honom . (har inte haft en tanke på att samma täcke kan bli för varmt)



kramar Jennie

Madde
2009-10-19 10:38:24 » http://litenfamilj.wordpress.com/

Vi hade Elliot i våran säng ungefär den första månaden, men han fick då sova på sin skötbädd. Det funkade bra. Men jag är väldigt beroende av att ha utrymme när jag sover, så då fick han sakta men säkert flytta över till sin egen säng. I början hade vi den stod precis jämsides med våran säng, så jag ändå hade honom nära, men nu står den på sin plats. Jag tror att vi båda har börjat sova mycket bättre sen han fick börja sova i sin egen säng.

Patricia och Patrik, unga föräldrar till Saga
2009-10-19 10:55:41 » http://popblogg.nu

men gud vad hemskt! (om det nu stämmer)

Vi hade saga i våran säng i ungefär 1½ månad men nu sover hon i sin egen säng, hon får såklart ligga i våran säng på morgonen när hon vaknar..:)

thess, 17 år och mamma
2009-10-19 11:25:15 » http://thessinwonderland.blogg.se/

Jag sover med Savannah med mej i sängen för det tycker jag känns tryggast, då har jag koll och dessutom tror jag det känns tryggare för henne också att sova med mamma nära. Skulle jag lägga henne själv i sin säng skulle hon dels vakna oftare (när hon sover i min säng räcker det att jag sträcker ut en hand och lägger på henne så somnar hon om, men skulle hon ligga själv så skulle hon hinna vakna innan jag kom fram) och sen skulle jag inte ha nån koll på om hon får täcket över huvudet eller liknande.

Hannele - Mamma till Kevin
2009-10-19 11:26:22 » http://hanneler.blogg.se/

Jisses..måste media skrämma upp människor så där? Det sägs så mkt så vad ska man tro? :S



Men i alla fall när Kevin var mindre så sov han i våran säng eftersom jag hade svårt att ta mig upp från sängen och hämta honom när det var matdags (jag blev snittad så därför var det svårt för mig att kliva upp från sängen)

Även om jag inte hade blivit snittad så skulle jag i alla fall haft Kevin sovades i våran säng.

Men nu för tiden så sover Kevin i sin säng (ibland så sover han i sitt rum) och ibland så händer det att han sover i våran säng.



Jag gör det som jag själv anser bäst för mitt barn eller vad man ska säga och jag bryr mig inte vad media sitter och skriver för något för att det sägs så mkt om olika saker så jag vet inte vad längre :)



Hoppas att du föstår vad jag menar :)

Angelica
2009-10-19 11:28:02 » http://angelicanorlander.blogg.se/

Första månaden låg vi inne på sjukhus tack vare att min son opererades för en hjärnblödning. Men när vi väl fick komma hem så lät vi han sova i våran säng. Jag tror faktiskt inte de är så mycke större skillnad på om han skulle sova i sin egna säng/korg eller hos er.



Eftersom min sambo/min sons pappa rör sig väldigt mycke när han sover så gjorde vi så att Liam som min son heter fick ligga på min sida av sängen, vi bullade upp med kuddar under madrassen och jag låg i mitten, och låg mest mot min sambo. Jag tycker att man inte sover lika tungt om han sover i våran säng än om han sover i sin egen, jag vaknar oftast av minsta lilla rörelse han gör.



Jag tycker att du ska göra de som känns bäst för dig.

Kram på er!

Anna-Eva, Mamma Till Nemo
2009-10-19 11:48:13 » http://wwflikkanww.blogg.se/

Min son Nemo har sovit i sin säng varje natt, tror han har sovit med oss 3 till 4 nätter...

Och allt har funkat jätte bra :)

Ju längre barn sover med sina föräldar i sängen så kan det ta lång tid innan dom kan somna själva i ett eget rum sen, det är va jag har hört men ja kan ha fel..



Du ska göra det som känns bäst för dej, och lyssa inte jämt på va andra tycker och tänker,

det är ditt barn och du känner han bäst..

Kramar på er

Amanda - Mamma till Milo ♥

Milo sov med oss dom första två-tre veckorna då jag hade svårt att ta mig upp. (sprack inte mkt men hade ändå en väldigt svår tillbaka gång..) När jag sedan kunde röra mig så fick han ligga i sin säng då jag ville att han vänjer sig med det. När han fick börja sova i sin säng så slutade han även äta så ofta och vid 3-4 veckors ålder så vakna han bara en gång per natt och gör det fortfarande (2 månader IDAG =)) Han sover mycket bättre och det gör även vi.



Men jag säger som dom andra, gör vad som är bäst för er, det blir alltid bäst i slutet.. Och försök att inte oroa dig så mycket över psd, det är hemskt men händer det så händer det och man mår inte bättre av att oroa sig över det hela tiden.

Kram.

L - 16 år och mamma till C

det är väl olika från natt till natt.

När jag är trött så får hon sova i sin säng och om jag är pigg så i min säng :)



Sandra
2009-10-19 17:26:12 » http://sanondra.blogg.se/

Min lillasyster dog i PSD när hon var 3 månader och hon sov i sin vagga, bredvid mamma, på rygg. Tyvärr tror jag det kan hända när som helst, vart än spädbarnet sover. Så otroligt hemskt när det händer.. :(

Pety
2009-10-20 00:46:59 » http://oktoberbebbe.blogg.se/

Isabel sover alltid bredvid mig. Hon ligger på sidan, vill varken att hon ska sova på rygg eller på mage! ligger hon på rygg e jag rädd att hon ska kvävas om hon råkar spy eller något, på mage kan hon kvävas av kudden.. asså grejen är att det finns alltid sånt man är orolig för, men jag tycker man ska handskas med sitt barn så som man själv tycker e bäst å känns rätt. Media kommer alltid publicera sånt där. För några år sen kunde man få cancer av chips... hello? psd kan nog tyvärr inträffa vad man än gör. mår dåligt av å ens tänka på de, det är iaf rätt ovanligt tur nog.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: