Videoblogg- ANGRY AT familjenannorlunda....


25 kommentarer
Sandra [2barnsmamma]
2010-02-16 09:29:54 » http://sandrastomberg.com

Jag kan inte låta bli att skratta när jag hör dig prata på det där viset.



Jag tror inte att barnen lider utav att dom får dela rum, dom har ju gjort det hela sitt liv så dom vet inget annat. Gissar på att det är familjen från Älvdalen du pratar om, dom har tom byggt en friggebod som dom två äldsta fick flytta in i.



Jag kan hålla med om att det inte är dom stora barnens ansvar att ta ansvar för dom mindre barnen men att hjälpa till lite har ingen dött utav.

Och sen att mamman inte ska kunna ta en motorcykelkörkorts kurs för att hon har 10 barn, haha Kom igen?



Alla har inte råd att bo i ett slott, haha!

Erika
2010-02-16 09:35:06 » http://www.metrobloggen.se/Amorficlya

Hej jag har inte 10 syskon men jag har 4 stycken hel syskon jag är älst och sen så har ja två halv syskon på pappas sida och 1 halv på mammas sida så sammanlagt 7 syskon. Här har det inte varit så att man har kommit i kläm eller fått byta blöja på små syskonen eller något sånt. Vi har fått vara barn i vår familj. Vi hade egna rum vi flyttad till större när vi vart flera syskon. Så mina föräldrar har verkligen inte varit som de på tv. Tack å lov. Fattar inte hur de familjerna tänker. Barn måste få vara barn.. Jag själv är 25 och har 3 barn och skulle aldrig ens tänka tanken att låta min äldsta dotter byta eller något sånt på sina syskon.. Tack för mig..// Amorficlya

Hannele - Mamma till Kevin & Gravid igen ♥
2010-02-16 09:47:32 » http://hanneler.blogg.se/

10 barn...nja det tkr jag är alldeles för många..jag håller med dig på den fronten, max 5 är lagom tkr jag men 10 är verkligen över gränsen.

Jag undrar hur sjutton tänkte dom där när dom skaffade 10 barn :S



Visst det är upp till var och en hur många barn man vill ha men ja 10 är för många i mina ögon.



Haha..men om man tänker efter förr i tiden så var det ju vanligt att man skaffade fler barn än 3 x) haha..

Emma
2010-02-16 09:55:10 » http://dagarnamedem.blogg.se/

Jag har lite svårt att ta dig på allvar när du säger att det är synd om barnen som inte får egna rum, inte får gå och klippa sig osv. Det är ingen självklarhet, alla familjer har inte de pengarna. Sen ska man väl inte skaffa fler barn än man har råd med, men alla har olika prioriteringar för vad som är viktigt och det kan ju också vara så att familjen till en början hade det gott ställt, sen blev det separation eller någon förlorade jobbet

Nu gäller ju inte det någon av familjerna i familjen annorlunda, men säkert många runt om i Sverige.

Att låta storasyskonen hjälpa till är helt rätt tycker jag, barn växer i sinnet och lär sig vikten av att hjälpas åt, men det får aldrig hänga på deras hjälp.



Jag skulle aldrig skaffa så många barn, vi har satt vår gräns redan vid två, men det beror på att vi gärna vill hinna med oss själva också. Barnen finns det alltid tid åt, man får bara ta från sin egentid.



Tack för en bra blogg, Love. Roligt att du tar upp sånt här, alltid bra att få höra hur andra tänker.

Caroline - Mamma till Freija & Loke.
2010-02-16 10:01:17 » http://freijasmamma.blogg.se/

Jag har bara 2 syskon. En brorsa på 19 år och en på 5 år. Så att ha en stor familj har jag ingen aning om hur det känns.



Under tiden jag bodde hemma så har jag haft eget rum hela tiden, men hade jag fått dela med min brorsa tror jag inte att jag hade sett det som något problem. Man får göra det bästa av situationen liksom. Mina barn kommer säkert få dela rum när dom blir lite större, men just nu sover ju minstingen i samma rum som oss.



Jag skulle ALDRIG överlåta ansvaret för Loke på Freija. Det är hennes lillebror inte hennes son. Visst att dom kan leka och så men hon har absolut ingen ansvar så som en förälder har och det kommer hon aldrig att få, förens hon får egna barn ; )



Jag får nästan panik när jag ser det där programmet. Jag blir stressad av att bara titta på dom, men samtidigt blir jag faschinerad av hur bra vissa kan hantera det. Familjerna som medverkar i programet har ju också bloggar har du läst dom?

Hannele - Mamma till Kevin & Gravid igen ♥
2010-02-16 10:01:27 » http://hanneler.blogg.se/

Svar:

Ja precis..och då undrar jag hur fan tänkte dom när dom skaffade 10 ungar? :S tydligen att lägga all ansvar på dom äldre, visst att hjälpa till och typ göra allt är väl lite skillnad..



Men ja att skaffa barn är ju faktiskt egoistiskt huvudtaget att göra det spelar ju ingen roll hur många man skaffar utan att man skaffar är ju egoistiskt..

Det är ju liksom ingen som har bett en att skaffa ett eller flera barn utan det är något man själv vill ha :)

Malin & Elise
2010-02-16 10:22:57 » http://malinmedk.blogg.se/

Jag är uppväxt med 1 lillebror och vi har alltid haft eget rum, så vill att mina barn också ska ha det när dom bli äldre.



tycker synd om dom som bor i märsta på 95kwm och har 9 barn, fy fan, jag skulle bli galen. vi har större och har bara 1 barn.



en av mina kompisar har 8 syskon, hennes föräldrars hus är 300-400kwm nånting och alla 9 barna hade eget rum då de bodde hemma.



Har man plats för dom och tid för dom så bryr jag mig inte hur många barn folk får. Sen så ska man inte lägga ansvaret på dom äldre syskonen och be dom byta bajs blöja m.m. en sak är ju om dom säger att dom vill göra det.

Mikaela- Ung mamma till Hampus
2010-02-16 13:27:52 » http://familjemamman.blogg.se/

Hej =) ska du komma imorgon på unga mammor gruppen?

kram

Josefin, 18 och gravid
2010-02-16 15:10:34 » http://mammajosefiin.blogg.se/

Jag har ingen stor familj, jag har två syskon. Alltså är vi fem familjemedlemmar. Och vi har alltid haft egna rum.



Sedan finns det folk, som drömmer om riktigt stora familjer kanske som dem i just familjen annorlunda. Vissa människor älskar stora familjer med många barn, och jag tycker det är fel när du säger att barnen inte ska hjälpa till. Barnen ska hjälpa till i hemmet till en viss del. MEN! precis som du säger så ska inte barnen behöva sköta allt som har med syskon att göra. Man ska kunna få vara barn utan att ta hand om sina syskon. Ja tror inte man ska yttra sig så mycket om man inte har en stor familj själv. Vissa familjer kanske älskar alla sina syskon och fungerar jätte bra.

Sandra
2010-02-16 16:47:10 » http://sanondra.blogg.se/

Vi är sju barn i familjen och jag är äldst. Jag har faktiskt alltid haft ett större ansvar hemma än resten av mina syskon haft men det har jag nog aldrig tyckt varit jobbigt, snarare kul. Nu när jag flyttat hemifrån märker jag däremot att min syster får ta väldigt mycket ansvar, trots att det finns två äldre bröder i familjen. Det blir jag sur över.



Jag anser att varje barn är en gåva och dömer inte folk som har många av dem, barn alltså. Jag förstår inte hur man INTE kan vilja ha fler barn.



Så länge man kan ta hand om dem, så fine, precis som du säger. Men det är inte barnen som bestämt att mamma och pappa ska göra fler syskon så visst är det då föräldrarnas jobb att ta hand om dem. Inte barnens jobb. Det vet jag att jag blev ledsen över ofta. "nej, vi kan inte hitta på något efter skolan för jag måste hem och ta hand om lillebror" typ.



Men tänk vad man lär sig av att ha stor familj med. Och tänk vad många man har att älska, och som älskar en tillbaka.

Rebecca

jag skulle tänka mig max 4-5 och håller med dig till 100%



Jag tycker inte att få kläder eller skor ska vara lyx utan ngt vardaglit, man växer och behöver kläder, så är det! och skor då!

Jag har bytt bajblöjor mm. på Emelie och Olivia men det har jag valt själv för att få testa men dag in och ut, NEJ!

Föräldrarna får sköta sina barn själva och säger lite: gör som angelina jolie!

Hon bor stort och har barnflickor, visst de är typ miljonärer men hon klarar 7 barn helt galant!

Man ska inte få dela rum 3 st! 1 är okej men hur roligt är det?

Gör en vägg mellan varje ''del''!



Blir också helt förbanad!



Jag har bara 3 syskon men bara levt med 2 eftersom min storasyster fick en lägenhet när hon fyllde 18 och jag föddes när hon var 19 ^^

Men vi har fått lika mkt kärlek osv men jag skulle aldrig klara av 9 syskon!

Never och speciellt inte att dela rum ochbyta bajsblöjor varje dag

hallonmamma
2010-02-16 17:58:31 » http://hallonmamma.blogg.se/

Jag håller med! Tio barn är för många. Och barnen borde inte byta blöjor på de andra barnen. Visserligen, ibland, ok. Men inte så pass ofta. Speciellt när ena barnet säger "det är faktiskt inte mina barn". Hela barnens liv går ut på att passa syskonen. Inte rättvist. Hur kan man hinna med 10 barn? Alla kan ju inte få den uppmärksamheten ett barn behöver. Eller? Hur hinner två föräldrar ge 1o barn lika mycket uppmärksamet? De jag sett i stor familjer är att många av barnen blir utanför. De har ingen som hinner plugga med dem, de har inte fått tillräckligt med uppmärksamhet.



Ser inte föräldrarna att barnen var illa av det?



Visst, jag säger som du. Kanske jag har fel nu. Har bara två syskon. Så jag vet inte hur det är. Men det jag sett från stor familj är mycket negativt. Inte bara negativt förstås.

Maria
2010-02-16 18:13:18 » http://mnielsenl.blogg.se/

ja allså jag fattar mig inte på folk som tänker så här :S men ja vad skall man säga.



min dotter har precis börjat intresse nu och hon är 2½ då är jag en dålig mamma som inte började för 2 år sen med henne hahah



kram

Aida
2010-02-16 19:42:56 » http://ghabby.blogg.se/

Men Love, vad är det du säger? Det här trodde jag inte om dig!



Jag har bara en lillasyster... som du vet!

Och jag har alltid delat rum med henne sen vi flyttade till Solna... som du vet!

Och jag har alltid fått hjälpa till med att hämta henne från dagis och byta hennes blöjor... som du vet!



Och vad har jag slutat som nu? En otroligt ansvarsfull universitetsstudent som är fastanställd på Scandic och dessutom gudmor till din son... allt vid 21 års ålder!



Och dessutom så fattar inte jag varför du kritiserar andra familjers sätt att uppfostra sina barn? Det är inte du...! Du har alltid varit emot sånt tidigare! Vad håller du på med? Jag känner knappt min bästa vän!



Ring mig! Du behöver nog sällskap en dag eller två!

puss

Aida
2010-02-16 22:15:58 » http://ghabby.blogg.se/

Sv: nej Love, hade jag vetat vad du menat hade jag inte skrivit så...

jag tog mig faktiskt illa vid! :(

Ida
2010-02-16 22:38:18 »

Vänd på det istället. Det mest egoistiska föräldrar kan göra, om dom bara tänker på sig själva, är att skaffa ett enda barn bara för att dom själva vill ha ett barn. I ett hushåll med 2 barn gnälls det lika mycket över vad dom "måste" göra som det gör i ett hushåll med 10 barn.

Anna
2010-02-17 06:25:48 » http://latinomamma.blogg.se/

jag reagerade också på den lilla tjejen som sa det om att det inte var hennes barn. stakars lilla tjej.

Att barn delar rum tycker jag inte är något fel, det är ju jätte många syskon som gör det.

Men jag tycker inte att man ska skaffa så många barn om man inte ens kan ta hand om dom själv.

emma
2010-02-17 09:18:28 »

Det är roligt att läsa att folk tror sig veta hur de familjerna i familjen annorlunda lever och tänker, bara för att man får se en snutt av de varje måndag. Visst de får byta blöja.. och passa sina syskon. Men hur många är det inte som gör det i andra familjer? Man kan inte säga att de lägger över allt ansvar på barnen, för jag tror inte de gör det varje dag. Knappast, kanske någongång då och då får de hjälpa till.. men det är bara bra tycker jag.



Hehe, tycker heller inte det är någon grej att bli upprörd över att de lever med många barn. Tycker inte barnen verkar vara undernärda, oälskade eller ovårdade. Tror ingen av familjerna skaffar barn bara för egoism..



Det jag däremot håller med om, är att jag tycker inte man ska skaffa fler barn om man inte har plats för dem i hus/lägenhet.

jennie - mamma till Oliver ♥
2010-02-17 13:30:44 » http://jennieocholiver.blogg.se/

För det första så tycker jag synd om barnen. Jag själv skulle absolut inte vilja ha 9 syskon. Dom får ju ingen tid med sina föräldrar på egen hand, en kille i familjen annorlunda fick ju i födelsedagspresent att åka gokart med bara sin pappa. Och pojken sa ju att han så gärna skulle vilja ha mer tid med sin pappa, undra hur i sjuttsingen det känns för en förälder att höra det liksom o inte kunna ge den tiden varje dag som man igentligen måste kunna som förälder. Jag skulle aldrig kunna skaffa så många barn, jag vill ha tid med mina barn, jag vill kunna unna mina barn egen tid med mej, jag vill kunna hjälpa mina barn med läxor o allt annat, jag vill kunna ge mina barn massa födelsedagspresenter o julklappar, allt! Så det är otroligt obegripligt hur storfamiljer tänker, men det vore himla kul o veta det. Den ena familjen bor i en 4 rums lägenhet där föräldrarna inte har något som helst privatliv utan sover i vardagsrummet o den ena ungen oxå! o de andra delar rum med 4 o 3 stycken, helt sjukt! Och nu ska dom ha en till, jag bara undrar vart fasen den ungen ska få plats någonstans? Mellan mamman o pappan? O alla kläder & leksaker.. herregud. O mamman får tvätta 5 maskiner varje dag, det är ju tvätt överallt, vem fan vil leva så? som förälder vill man väl kunna få göra annat oxå inte bara tvätta o laga mat ju.... Vissa familjer är väldigt egoistiska tycker man ju.. För man kan ju inte skaffa barn hur som helt, man måste väl för det första ha råd med det o plats o tid!!!! Barn kräver ju enormt mycket tid, hur hinner man med 10 st? Obegripligt. Max 3 säger jag. Sen så tycker jag att när man skaffar barn så tätt så får man ju inte den där speciella tiden med varje barn som en annan mer än gärna vill kunna ha. Jag som har en son på snart två år älskar att kunna ge honom all min tid o kärlek o kunna unna honom massa saker innan jag skaffar nästa.

monica o baby felice
2010-02-18 11:35:14 » http://mon

Bra inlägg!

Anna
2010-02-18 23:35:09 » http://minpassion.bloggagratis.se

jag tycker dom i programmet gör ett så himla bra jobb! det finns så mycket kärlek i deras familjer! Finns många familjer med bara 1 eller 2 barn där barnen inte får så mycket kärlek. Jag tycker de e underbart att se hur dom har lyckats. tänker mest på mirka och vad heter han Peter?. Det blir vad man gör det till och dom verkar klara att få ihop det hur bra som hellst! Och att dom verkligen kan göra saker med barnen utan att det ska va nån större ansträngning. jag kan tycka att det är svårt att göra saker även fast jag bara har ett barn, man ska passa in sov å mattider, hinna klä på honom i tid innan bussen går... massa saker man måste tänka på... Dom verkar ha en jätte lugn och sansad attityd och det återspeglas på barnen. Angående familjen i älvdalen så tycker jag att dom också gör ett jätte bra jobb och det är jätte viktigt att föräldrarna får egen tid att göra det dom tycker är roligt också. Hallå 10 barn och aldrig få göra nått för sejsjälv! skulle blivit galen. Alla föräldrar måste tänka på sejsjälva ibland också för att kunna orka med. även om det är underbart att ha barn så tar det mycket energi. det vet nog alla som har barn. oj det blev lite längre svar än jag trodde... men det är iallafall vad jag tycker

Sara skog
2010-02-21 21:46:27 »

jag ser anulunda och vist är det sjukt sist var en familj på båt resa mormor fick va med för att ta handom barnen på båten och familjen var utspridda i fyra rum på olika vånigar på båten

kram sara

Sara skog
2010-02-21 21:54:48 »

jag ser anulunda jag tycker det är inte klokt att åka båt med nio barn och man är i fyra olika rum på olika våningar på båten och mormor är kallad dit för att passa barnen på båten. jag tycker det är fel att banen ska passa de små när tina ska köra motorcykel.

kram sara

Amanda - Mamma till Milo ♥

Jag kan tycka att det blir lite för mycket med för många barn..



Däremot så ser jag inga större fel i att dela rum ?!!

Jag och min lillasyster delade rum ett tag när vi var små och vi hade jätte kul tillsammans.

Ingen av oss har tagit skada av det.

När vi blev större fick vi egna rum.



Byta blöja och så kan man väl hjälpa till med om man är så pass stor men det ska ju inte vara syskonets ansvar däremot.



Hmm. Finns mycket folk kan göra annorlunda.



Tror alla har olika synpunkter på alla egentligen =P

Och alla tycker nog att alla kan ändra på något.

Alla har ju rätt till egna årikter =)

Annie
2012-03-19 00:58:54 » http://hemförsäkringidag.se

Intressant sida! Det märks att du gillar att skriva!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: