Hjälp mig, Hur bor ni? - Lägenhetsbilder ifrån oss


36 kommentarer
evelina, tildes mamma
2010-04-19 10:01:21 » http://evelinalundin.blogg.se/



1. Hur stort bor ni? Hur många kvm, rum ?

Vi bor i en trea (var en tvåa förut men vi byggde ut klädkammaren) på 75 kvadrat.

2. Vad kostar er lägenhet?

månadskostnaden ligger på 2400 kronor men då är inte lånet inräknat.

3. Hyresrätt/bostadrätt?

bostadsrätt.

4. Hur många är ni i familjen?

vi är tre i familjen.

5. Hur litet anser du att man kan bo med ett barn?

Om barnet är mindre än ett år tycker jag att en tvåa räcker (typ 50-60 kvadrat). Men när barnet börjar leka och röra sig mer och blir äldre tycker jag att det är bättre med en större lägenhet minst en trea, så att barnet har sitt egna rum (leka, sova). Sen är det ju skönare för föräldrarna att ha sitt egna sovrum :)

Angelica
2010-04-19 10:17:56 »

1. Hur stort bor ni? Hur många kvm, rum ?

Vi bor i en trea på 70 kvadrat



2. Vad kostar er lägenhet?

ca 3000/månad plus lån



3. Hyresrätt/bostadrätt?

Bostadsrätt

4. Hur många är ni i familjen?

två vuxna en bebis och en hund



5. Hur litet anser du att man kan bo med ett barn?

Det är nog upp till var och en hur man känner. man kan säkert bo i en etta med en bebis en längre tid också men det kanske inte är så roligt. Men hur stort är nog upp till var och en!

melissa
2010-04-19 10:24:40 » http://melissabelin.blogg.se/

1, Bor i en 3,a på 73kvm



2. 5967kr (inkl parkering)



3. Hyresrätt



4. Två vuxna och en 6mån=)



5. Ja asså man kan ju bo i en etta i början,, men sen när han/hon börjar röra sig med kanske de är bättre med lite större,, en 3,a är ju de bästa.. men i dagens läge är de ju inte så enkelt att få lägenhet=(

Malin & Elise
2010-04-19 10:29:57 » http://malinmedk.blogg.se/

1. Hur stort bor ni? Hur många kvm, rum ?

Vi bor i hus som är på 100 kvm nånting :s



2. Vad kostar er lägenhet?

Kostar ca 4000-5000kr i månaden när allt är inräknat, bor väldigt billigt. Billigare på somrarna.



3. Hyresrätt/bostadrätt?

Eget hus



4. Hur många är ni i familjen?

2 vuxna, 1 barn och 1 hund



5. Hur litet anser du att man kan bo med ett barn?

Jag skulle inte klara av att bo mindre än vad vi gör nu, vill gärna flytta till större. Alla trivs ju olika, vissa vill ha litet och vissa ha större.

Anna
2010-04-19 10:38:21 » http://latinomamma.blogg.se/

1. Hur stort bor ni? Hur många kvm, rum ?

En trea på 89kvm och två balkonger



2. Vad kostar er lägenhet?

3776 i månaden



3. Hyresrätt/bostadrätt?

Bostadsrätt



4. Hur många är ni i familjen?

Fyra



5. Hur litet anser du att man kan bo med ett barn?

När Antonio var liten bodde vi i en etta på 30kvm men vi flyttade när han var ca 5 månader för det var alldeles för litet, våran lägenhet var helt perfekt till Isabel föddes :) nu skulle vi behöva en fyra :D



Men det är ju helt upp till var och en, finns ju familjer som bort typ fem pers i en tvåa :P

Grynet mamma till lilla Vidar
2010-04-19 10:41:10 » http://grynis.blogg.se/

Vad fint ni har fått det Love! Mycket mer golvyta än jag var där sist :)



1. Vi bor i en trea på 72 kvm

2. hyran låg på 5500 när vi flyttade in men nu höjdes hyrorna för 2010 med 1,79%... Suger :P

3. Hyresrätt

4. Mamma, pappa, barn :)

5. Så länga man får plats och trivs så tror jag inte det finns några måste hur man ska bo med barn. Bra förvaring är nyckeln till det mesta :) Sen så kan det ju vara lite jobbigt att bo i en garderob typ :P Men jag tror ni klarar er ett tag till i alla fall, men det bestämme rju ni :)

Denise Ännu en mammablogg!
2010-04-19 10:41:40 » http://knoddenojag.blogg.se/

2a på 69kvd, har dock en stor garderob som är ombyggt till ett rum.



6700kr i månaden. (allt inräknat)



bostadsrätt (hyr i andra hand)



3st är vi i familjen.



Bara man får plats så :) Anser att man kan bo hur litet som helst, bara det finns plats och att man trivs :)



Madeleine
2010-04-19 10:45:03 » http://enlitenfamilj.blogg.se/

1. Hur stort bor ni? Hur många kvm, rum?

3 rum och kök, 67 kvm

2. Vad kostar er lägenhet?

3500 ungefär, då ingår vatten, kabel-TV, bredband, telefoni, parkering

3. Hyresrätt/bostadrätt?

Bostadsrätt

4. Hur många är ni i familjen?

3

5. Hur litet anser du att man kan bo med ett barn?

En trea eller en fyra skulle jag minst vilja ha med ett barn. Skulle inte kunna tänka mig att flytta till mindre än det.

Amanda - Mamma till Milo ♥

1. Hur stort bor ni? Hur många kvm, rum ?

50,2 kvm 2 rok



2. Vad kostar er lägenhet?

3509kr (Billigt för en 2a även här)



3. Hyresrätt/bostadrätt?

Hyresrätt.



4. Hur många är ni i familjen?

Jag, Richard och Milo (8 månader idag).



5. Hur litet anser du att man kan bo med ett barn?

Jag tycker en två är i minsta laget.

Vi ska snart nog flytta till en trea så Milo får eget rum.



Enligt socialen så har man rätt till en tvåa, när barnet är 0-2år. Efter 2år har barnet rätt till eget rum.. ( Men vi föräldrar då? )



Men det tkr inte jag. Minst en trea, efter halvåret.

Det behöver inte vara en stor trea, men en trea.

Vi föräldrar behöver våran tid också ju ;)

Hannele - Mamma till Kevin & Gravid igen
2010-04-19 11:05:14 » http://mammah.bloggplatsen.se

1. Hur stort bor ni? Hur många kvm, rum ?

Svar:

3 rum och kök på 64 kvm och det är för litet tkr vi.

2. Vad kostar er lägenhet?

svar:

runt femtusen nåt

3. Hyresrätt/bostadrätt?

svar:

hyresrätt så klart, det är jättedyrt att ta bostadrätt här i stan

4. Hur många är ni i familjen?

Svar:

snart fyra = kevin, syskonet, jag och J

5. Hur litet anser du att man kan bo med ett barn?

svar:

en 2.a-3.a räcker väl tkr jag men jag vill bo större för att denna lägenhet är för trång tkr ja:)

Anonym
2010-04-19 11:24:59 »

1. Hur stort bor ni? Hur många kvm, rum ?

55kvm, 2 rum

2. Vad kostar er lägenhet?

vårat HUS kostar 3500kr + el

3. Hyresrätt/bostadrätt?

Vi hyr

4. Hur många är ni i familjen?

2 vuxna 1 barn

5. Hur litet anser du att man kan bo med ett barn?

Det beror på :)

Alexandra - Mami till Neville
2010-04-19 11:25:10 » http://alexiiaa.blogg.se/

1. 119 kvm (3 rum, två våningar)

2. 8890 /månad

3. Hyresrätt

4. Jag, min man och vår 7 månaders Neville :)

5. Jag skulle kunna bo mindre, för vi bor egentligen onödigt stort. Men det är för den delen väldigt skönt att bo stort.

Men som sagt, det är inte nödvändigt.



Jag har dock som "krav" att Neville ska ha ett eget lekrum, då han har så mycket grejer, haha :)

jessica
2010-04-19 11:28:54 » http://youlostmeathello.blogg.se/

1. Hur stort bor ni? Hur många kvm, rum ?

Vi bor på 86kvm, 3 rum och kök.



2. Vad kostar er lägenhet?

Vår lägenhet kostar 5677:-



3. Hyresrätt/bostadrätt?

Hyresrätt



4. Hur många är ni i familjen?

Vi är 4 stycken i familjen, Melwin och Oliwer och jag och Philip



5. Hur litet anser du att man kan bo med ett barn?

Vi bodde innan på 54 kvm med ett barn, en 2a.

Vi delade rum allihopa.

Vi kommer inte skaffa en 4a bara för vi har två barn, dom delar på ett STORT sovrum, vi bytte från det stora till det lilla, så nu har dom det stora.

daniela
2010-04-19 11:33:50 » http://havannasmamma.bloggplatsen.se

1: 2a ca 50 kvm.

2 6500 (inklusive allt)

3: hyresrätt andra hand

4: 2 vuxna och en 1 åring.

5: det beror helt på. som sagt, förvaringen gör det mesta. Men vi klarar oss faktiskt ett tag till. viktigast med ordentligt kök tycker jag.

Nea
2010-04-19 11:56:05 » http://www.bebis.panatet.se

1. 3:a, 69kvm

2. 7500 (inkl allt+tv, bredband och telefon)

3. Hyresrätt

4. 4 , 2 vuxna och 2 barn.

5. Alltså vi bor i en rätt liten 3:a och flyttade in när vi väntade första barnet. Det har gått perfekt men vi fattades yta redan då tyckte jag. Och nu när vi har fått tillökning så MÅSTE vi ha en 4:a för barnens skull. Dem klarar inte av att sova i samma rum för dem väcker varandra. Men har man 1 barn så funkar ju en 2:a kan jag tycka iallafall tills barnet blir runt 18månader. Leksaker fylls på och barnet kan behöva ett separat rum, kanske inte för att sova i men att förvara sina saker. En 1:a hade jag alrig orkat..det klarade jag inte ens när jag och sambon bodde i en 1a. haha.

Kram

jessica
2010-04-19 12:02:23 » http://jlethin.blogg.se/

1. Vi bor i en trea med två badrum på 94/kvm.

2. 7100/mån inkl värme och vatten, el tillkommer var 3:e mån.

3. Hyresrätt

4. jag, min man och vår sån Aidan och vår hund Aki.

5. När de blir över ett år så är ju en trea ett måste för att barnet ska kunna ha sitt eget rum. Hur stort det sen är spelar nog ingen roll. Men jag personligen skulle nog inte klara av att bo på en yta mindre än 70/kvm.



Kram:)

Belinda
2010-04-19 12:47:44 »

1. Vi bor i ett hus, 4 rum o kök, 104 kvm.

2. Vi betalar ca 9000 kr på lånet varje månad.

3. Eget hus.

4. Jag, min sambo och dottern på snart 2 år.

5. Jag tycker man skaffar så stort/litet så att man själv trivs och att man klarar av att betala. Det är det viktigaste.

Johanna
2010-04-19 12:53:57 » http://skogul.blogg.se/

1. Vi bor i en tre på 75 kvm.

2. Hyran är på 5800 och så tillkommer massa avgifter så som parkering, bredband, el

3. Hyresrätt

4. 2 vuxna och två barn

5. Vi bodde i en två på 53 kvm de första två åren i dotterns liv och det funkade alldeles utmärkt. Vi samsov ju ändå eftersom hon inte tyckte om att ligga i sin egen säng. Och nu när hon har ett eget rum är hon aldrig där inne och leker ändå så i praktiken skulle vi kunna bo mindre men det känns ju inte som det optimala med två barn

Philippa - mamma till Therese
2010-04-19 13:05:56 » http://phlippans.blogg.se/

vi har en 4a på 84kvm

hyresrätt, hyran ligger på5011/månadutöver det betalar vi 75 kr extra/månad för diskmaskinen, p-plats ingår

2vuxna och en 4månaders

vi hade en 2a på 64 kvm när jag blev gravid men det kändes alldeles för litet, jag skulle nog inte vilja ha mindre än vi har nu, en 3a kan funka om vardagsrummet elelr ena sovrummet ärordentligt stort så man får plats med skrivbord osv.

Em - Mamma till Malva, 090925.
2010-04-19 13:06:42 » http://mammaochbullen.blogg.se/

Vad fint ni har det :)



1. Vi bor i en 2:a på 56 kvm.

2. Lägenheten kostar 4246 kr/mån, inklusive värme & vatten. Exklusive allt annat som kommer till.

3. Bor i hyresrätt, förstahand.

4. Vi är tre stycken plus en katt ;)

5. Det är ju så olika, hur mycket plats man känner att man behöver. Att bo litet behöver inte vara något negativt, men för vår del är 56 kvm redan på tok för litet. Vi trodde vi skulle kunna bo här de första 2 åren i alla fall, men vi letar redan nytt.



Ida - bf i juni :)
2010-04-19 13:08:08 » http://aidala.blogg.se/

1. Vi bor i en trea på 80kvm nånting.

2. Vi betalar ca 4200/ månad. Elen tillkommer var tredje månad.

3. Bostadsrätt

4. Jag, min sambo, vår hund och snart en bebis :)

5. Vårt barn är ju inte fött än, men jag känner redan nu att det är skönt med ett extra rum som vi kommer använda som barnrum/hänga tvätt-/ förvaringsrum. Dock funderar vi faktiskt på hus. Skulle gärna vilja bo i hus nu när vi ska få barn och redan har hund. Plus att vi gärna vill bo efter marken (bor nu på tredje våningen. Lite jobbigt när det inte finns hiss :P )

Mona
2010-04-19 15:49:13 »

1. Hur stort bor ni? Hur många kvm, rum ?

Vi bor i en 3a, 80kvm

2. Vad kostar er lägenhet?

vår lägenhet kostar 6400, vi betalar för elen också.

3. Hyresrätt/bostadrätt?

hyresrätt

4. Hur många är ni i familjen?

vi är två vuxna och ett barn

5. Hur litet anser du att man kan bo med ett barn?

Det kan jag inte svara på eftersom jag inte testat något annat förutom detta.

Nicole - mamma till C
2010-04-19 15:50:21 » http://nicoleb.blogg.se/

Vi bor i en trea på 80kvm.

Betalar lite mer än 6000kr, beroende på räntan och så men nu är den ju låg.

Bostadsrätt.

Vi som bor i lägenheten är jag, min sambo och vår dotter.



Trea är opptimalt om man har barn. Då har alla lite eget utrymme. Skulle bo i en tvåa om jag var tvungen men inte om jag fick välja.

Fanny
2010-04-19 16:04:21 »

Varifrån är er soffa? :)

Är den från IKEA har jag en likadann :P

Caroline - Mamma till Freija & Loke.
2010-04-19 17:41:45 » http://freijasmamma.blogg.se/

Vi ska snart flytta till en 3½:a på 78 kvadrat. Just nu bor vi i hus.



Lägenheten kommer kosta 5217 och det är en hyresrätt, vi är 4 i familjen.



När Freija var liten från nyfödd till 17 månader bodde vi i en tvåa på 60 kvadrat det var ganska lagom. Hon hade ett eget rum och vi bodde i vardagsrummet. Det funkade fin fint :)



angelica mamma till noah
2010-04-19 18:11:41 » http://angelickajohansson.blogg.se/

Hej Love. Vad fint du har hemma, fast att det va litet, du hade lixom "fått till det" bra:P



1. Hur stort bor ni? Hur många kvm, rum ?

Jag bor i en 2a på 64kvm



2. Vad kostar er lägenhet?

4000:-



3. Hyresrätt/bostadrätt?

Hyresrätt



4. Hur många är ni i familjen?

3st ( jag, min sambo och vår son på snart 9månader. )



5. Hur litet anser du att man kan bo med ett barn?

Jag tycket att så länge branen har yta att leka på och att man trivs så spelar det itne någon roll. Men själv tycker jag att vår längehet på 64kvm är jämt på gränsen till förliten, skulle vilja ha ett extra rum eller en gå-in-garderob att förvara vissa grejor som barnvagn och sånt i.



Hoppas ni hittar en lägenhet som passar er bra och som ni trivs i. Kram Angelica

angelica mamma till noah
2010-04-19 18:20:30 » http://angelickajohansson.blogg.se/

skrev fel kvm förut, 54 ska det vara inte 64 :P

Ung pappa till Inez + bebbe
2010-04-19 23:33:54 » http://ungaforaldrar.blogspot.com/

Hej



Vi ska flytta till en 3:a på 84 kvadrat (3 rum + klädkammare + förråd). Hyran på hyreslägenheten ligger på 5500 (men då ingår allt förutom det kallvatten man förbrukar. Vi blir 4 st i oktober. Vi hade säker kunna bo med barnen i en 2:a då små barn inte bhlver ett efte rum . utan kan använda samma rum som de vuxna

Sofia - Mamma till Levi
2010-04-20 01:23:05 » http://sofiahivall.blogg.se/

1. Hur stort bor ni? Vi bor i en trea på 70 kvm.

2. Vad kostar er lägenhet? Alldeles för mkt..

3. Hyresrätt/bostadrätt? hyres

4. Hur många är ni i familjen? tre

5. Hur litet anser du att man kan bo med ett barn? Det där extra barnrummet kan vi absolut vara utan just nu för Levis skull. Men å andra sidan har vi det till annat och skulle nästan kunna ha ett rum till för kontor mm. Men en tvåa räcker gott och väl! Allt handlar nog om planlösning och kvm :) LYCKA TILL!

Patricia mamma till Saga
2010-04-20 10:58:45 » http://popblogg.nu

1. Hur stort bor ni? Hur många kvm, rum ? Svar: Vi bor i en 3a på 79 kvm



2. Vad kostar er lägenhet? Svar: hyran ligger på 7500 kr, sen så är det ju el som tillkommer och garage,



3. Hyresrätt/bostadrätt? Svar: Vi bor i en hyresrätt



4. Hur många är ni i familjen? Svar: Vi är tre stycken som bor här, jag min sambo och lillkskiten :)



5. Hur litet anser du att man kan bo med ett barn? Svar: Jag tycker att man kan bo i en 1:a bara man trivs själv med, men själv tycker jag att det är skönare med lite space!

Malin
2010-04-20 13:38:48 » http://mmlw.blogg.se/

1. Hur stort bor ni? Hur många kvm, rum ?

3 RoK på 91kvm+18kvm balkong/terass



2. Vad kostar er lägenhet?

7828



3. Hyresrätt/bostadrätt?

Hyresrätt



4. Hur många är ni i familjen?

Vi är tre stycken



5. Hur litet anser du att man kan bo med ett barn?

Vi trodde att vi skulle kunna bo kvar i våran gamla 2:a på 54kvm...men det gick inte alls...så fort Johan började ta sig fram av egen maskin så gick det inte längre. Jag tror att det viktigaste är att lägenheten är bra planerad med öppna ytor så att barnen kan röra sig ordentligt. Eget rum är bra också tycker jag :)

Tossan

vi bor i en trea , 76,2 kvadrat , hyran är 7200 kr

vi är två vuxna och 1 barn + en påväg ..



Den är stor och hittils har vi inte använt det tredje rummet ..



Jag anser att man i början kan bo litet men när barnet börjar gå och sånt kanske det är dags med ett eget rum? det är ju skönast så ..men minst en tvåa ..

egentligen skulle jag säga att för en trebarns familj är trea det bästa valet , barnet får då eget rum .

Emelie
2010-04-20 19:55:50 » http://eme1ie.bloggplatsen.se/

1. Hur stort bor ni? Hur många kvm, rum ?



Vi bor i en 3a på 80 kvadrat



2. Vad kostar er lägenhet?



5600 kr i månaden



3. Hyresrätt/bostadrätt?



Hyresrätt



4. Hur många är ni i familjen?



2 Vuxna, 1 bebis och 1 hund



5. Hur litet anser du att man kan bo med ett barn?



Det beror ju på sin egen sitvation. Som vi bor nu tycker jag är perfekt. Men vi vill ha fler barn inom snart framtid så då får vi nog tänka om.

Linn
2010-04-20 20:15:50 » http://lyxlirare.blogg.se/

1. I en trea på 76 kvadrat

2. 5200kr i månaden

3. Hyresrätt

4. 3 plus två stora hundar

5. Jag tycker man kan bo hur som helst så länge man känner att de känns bra.

Själv letar vi nu efter hus, bra för både hund och barn! :D

Emiz
2010-04-25 00:14:21 » http://www.Sammy100104.blogspot.com

1. i en 2:a.



2. 4849:- ink. el...



3. Hyresrätt.



4. 2st (jag & min son).



5. en 2a är ju helt ok..

men är ju helt klart skönast med en 3a om man har ett barn, även om man är ensamstående tycker jag.

så barnet får eget rum, och man själv också.

kanske inte så kul att flytta ut i vardagsrummet när barnet behöver eget rum? :)

men man klarar ju sog på en 2a..helt klart.

Sara 20år & tvåbarns mamma
2010-05-12 01:28:20 » http://neccin.blogg.se/

1. Hur stort bor ni? Hur många kvm, rum ?

En fyra på 91 kvadrat

2. Vad kostar er lägenhet?

6091/mån

3. Hyresrätt/bostadrätt?

Hyresrätt

4. Hur många är ni i familjen?

2vuxna 2barn

5. Hur litet anser du att man kan bo med ett barn?

Man kan väl bo hur litet som helst (bara man känner själv att man får plats) men skönast är väl en trea (vardagsrum, sovrum & barnrum) Sen funkar väl en två helt utmärkt med för den delen.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: