Den eviga amningsfrågan?- Dagens fråga


27 kommentarer
Grynet mamma till lille Vidar
2009-11-23 00:00:26 » http://grynis.blogg.se/

Har inte slutat än :P

Ammningen strulade otroligt mycket i början och det var piss verkligen. Men nu så funkar den ju jätte bra och jga tycker det är sååå mysigt :)

Det jag tycker är den största nackdelen är typ att inte Kevin kan ta någon matning än(har ingen pump) Och den största fördelen är väl att Vidar får antikroppar från mig och det kan vara bra i influensatider som nu :P

Cassandra, mamma till Josefin
2009-11-23 00:25:45 » http://weareyoungparents.blogg.se/

Jag slutade amma josefin när hon var 7 månader :)

Jag tycker verkligen de var jätte mysigt på mornarna att amma. De var väl inte de roliagste på nätterna och dagarna när man inte var hemma. Men annars tyckte jag de var helt underbart :D



Nackdelar är väl att man på flascha bröster styp i kvarten för alla människor när man är ute ;D



fördelar är de mysiga mornarna tycker jag :D hihi



kramar

Sandra - Mamma till Emanuel
2009-11-23 00:32:22 » http://sandraemanuel.blogg.se/

Jag har inte heller slutat än :)

Har alltid trivits riktigt bra med amningen lite jobbigt då och då, men tycker det är skönt eftersom Emanuel har varit ganska grinig och bröstet har alltid hjälp :)

Ska amma som minst till Han är 4 månader sen får jag se hur jag känner.

Em
2009-11-23 00:37:10 » http://mammaochbullen.blogg.se/

1. Jag slutade amma efter 3-4 dagar på BB. När mjölken rann till blev Malvas mun för liten och amningen blev till ett h-vete. Jag vart stressad och ledsen när det inte funkade & bebis vart fly förbannad.



2. Jag tyckte det var hemskt eftersom det inte funkade och jag inte kunde mätta min bebis eftersom sköterskorna vägrade ge henne ersättning till en början.



3. Jag är jättenöjd med att ge ersättning, det gör att jag & Malvas pappa kan dela på jobbet så mycket bättre. Mysiga stunder och mycket närhet får vi ju ändå, även utan tuttar :)

Amanda & Oscar
2009-11-23 00:47:57 » http://glantan.blogg.se/

Jag ammar fortfarande Oscar som blir 10 mån om en vecka. Han är fortfarande dålig på att äta vanlig mat så då är amningen bra att ha :)Han äter några tuggor sen vill han bara amma. Så vi tar det i hans takt.

Men det där med amning gör man som man känner med. Man ska inte lyssna på vad andra säger. Mår du inte bra så är det ju fantastiskt starkt gjort att "stå ut" dessa månader :) Sen gäller det ju att Oliwer är med på att sluta amma också ;) Men det ordnar sig nog. Lycka till!

Anonym
2009-11-23 00:58:52 »

När slutade ni amma och varför?:

Jag håller på att sluta amma just nu. Milo är 3 månader och jag tycker det räcker. Jag känner som du, mjölkbar mysigt men inte alltid det roligaste. Samt att jag har mindre mjölk på kvällarna och då blir han inte nöjd.



Hur tycker du att aming är/var ?:

Mysig men jobbig också. Jag känner mig låst på ett sätt och visst blir man kanske låst när man behöver en micro på stan mm men det gör mig inget. Plus att jag har så svår att veta när han är mätt och oftast blir han inte mätt trots att jag har mycket mjölk (förutom på kvällen), dålig näring antar jag ?!? Vilket resulterar i att jag får flascha tuttarna några gånger innan han är nöjd och det är inte så kul, man får aldrigt riktigt slappna av(är han hungrig eller är han mätt?!) spec när man inte är hemma! Men verkligen super mysigt, speciellt på mornarna.



Fördelar med amma? Nackdelar?:

Fördelar:

-Om han skulle vakna på natten så är det bara att ge honom bröstet, slipper upp och göra flaska.

-Mysigt (Spec morgonen) men samtidigt ibland kan jag tycka att flaska är mysigare, gosigare, det drar liksom ingen energi från mig.

Nackdelar:

-Frustrationen när han inte blir mätt och bara vill tutta.

-Man har lätt för att bli en mänsklig "napp", spec om dom inte tar vanlig napp som Milo.

-Energin rinner ur en!



Men denna amnings tid har varit värd alla bekymmer, men nu är jag färdig =)



Om du är intresserad så har jag en jätte intressant artikel du kan läsa: http://www.expressen.se/Nyheter/1.1735160/hon-trottnade-pa-lognerna-om-amning



Den motverkar "värdelösheten" man känner över att man vill sluta och inte måste! Om du har några vill säga =P Annars är det bara bra för det ska du inte ha !!! Men läs den ändå.. Jätte bra verkligen!

Kram!

Amanda - Mamma till Milo ♥

När slutade ni amma och varför?:

Jag håller på att sluta amma just nu. Milo är 3 månader och jag tycker det räcker. Jag känner som du, mjölkbar mysigt men inte alltid det roligaste. Samt att jag har mindre mjölk på kvällarna och då blir han inte nöjd.



Hur tycker du att aming är/var ?:

Mysig men jobbig också. Jag känner mig låst på ett sätt och visst blir man kanske låst när man behöver en micro på stan mm men det gör mig inget. Plus att jag har så svår att veta när han är mätt och oftast blir han inte mätt trots att jag har mycket mjölk (förutom på kvällen), dålig näring antar jag ?!? Vilket resulterar i att jag får flascha tuttarna några gånger innan han är nöjd och det är inte så kul, man får aldrigt riktigt slappna av(är han hungrig eller är han mätt?!) spec när man inte är hemma! Men verkligen super mysigt, speciellt på mornarna.



Fördelar med amma? Nackdelar?:

Fördelar:

-Om han skulle vakna på natten så är det bara att ge honom bröstet, slipper upp och göra flaska.

-Mysigt (Spec morgonen) men samtidigt ibland kan jag tycka att flaska är mysigare, gosigare, det drar liksom ingen energi från mig.

Nackdelar:

-Frustrationen när han inte blir mätt och bara vill tutta.

-Man har lätt för att bli en mänsklig "napp", spec om dom inte tar vanlig napp som Milo.

-Energin rinner ur en!



Men denna amnings tid har varit värd alla bekymmer, men nu är jag färdig =)



Om du är intresserad så har jag en jätte intressant artikel du kan läsa: http://www.expressen.se/Nyheter/1.1735160/hon-trottnade-pa-lognerna-om-amning



Den motverkar "värdelösheten" man känner över att man vill sluta och inte måste! Om du har några vill säga =P Annars är det bara bra för det ska du inte ha !!! Men läs den ändå.. Jätte bra verkligen!

Kram!

Amanda - Mamma till Milo ♥

Glömde sätta in namnet =P Som du ser.

Hannele - Mamma till Kevin
2009-11-23 02:09:13 » http://hanneler.blogg.se/

När slutade ni amma och varför?

Kevin var väl runt 2 månader när jag slutade amma honom helt.

Jag slutade amma Kevin för att jag blev för stressad.

Hur tycker du att aming är/var ?

Underbart i början men sedan så blev det för stressigt.

Fördelar med amma? Nackdelar?

Fördelar - underbart vare och samtidigt mysigt. Sedan så vare ju bara att slänga fram tutten mitt i natten när han blev hungrig. Då slapp man gå till köketo ch göra iordning allt :P

Fördelar - stressen, när han blev lite äldre så började han kräva mer mat av mig och jag blev helt enkelt stressad.



Sanna
2009-11-23 02:47:55 » http://liveyourlife88.blogg.se/

Hej. Ja röstade på dig till mammablogg grejer. :) Tycker du har mysigast blogg av alla som va uppskrivna. :)



När slutade ni amma och varför?



Ja slutade amma Emilia när hon va 2 veckor gammal.

Hon gick ner i vikt och ja blev stressad och mådde dåligt över att hon gick ner, vilket gjorde att ja inte fick ut nån mjölk, fast ja prövade pumpen. Dessutom fick ja blödande sår och ja grät varje ggn ja ammade vilket gjorde att Emilia blev irriterad och inte ville äta. :/



Hur tycker du att aming är/var ?



Helvete ärligt talat. Ursch. Ja hade satt upp värsta drömbilden av att amma 6 månader och att både ja och Emilia mådde super av de men så blev de inte, kände mig som en sämre mamma när ja inte kunde ge henne mat från mig själv.



Fördelar med amma? Nackdelar?

Man kommer nog mer närmare barnet när man ammar, men de e nog inte så stor skillnad på att amma och ge ersättning, om man nu inte räknar med allt bra barnet får i sig av bröstmjölken.



Stor guldmedalj till alla som klarar av att amma. :)

evelina
2009-11-23 09:03:13 » http://evelinalundin.blogg.se/

När slutade ni amma och varför?



Jag slutade amma när Tilde var 2 månader. Jag kände mig stressad och hon verkade aldrig nöjd. Sedan började jag skolan och då skulle jag aldrig ha orkat pumpa ut.



Hur tycker du att aming är/var ?



Det var väldigt mysigt de stunder som funkade. Jag hatade att amma på natten för jag var sååå trött. Så det var ett helvete. Men dagarna var mysiga. Sen har det varit väldigt skönt att inte amma också. Då kan Simon hjälpa till också. Sen kan jag sticka iväg och träna om jag vill för jag vet att hon inte är beroende av mig.



Fördelar med amma? Nackdelar?



Fördelar med att amma är att barnet får en sådan närhet och får i sig antikopparna.

Nackdelar är att du blir fast vid barnet. Du kan aldrig träna, träffa kompisar osv utan att ditt barn måste vara med.

Barnet (i alla fall mitt) har blivit mättare på ersättningen och vi får sova hela nätterna.

Malin - Mamma till Elise
2009-11-23 09:18:26 » http://malinmedk.blogg.se/

1. När slutade ni amma och varför?

Helammade tills Elise var 2 1/2 månad, sen halvamma och gav ersättning, höll på med det i 2 veckor men hon gick fortfarande inte upp så slutade amma helt förra veckan då hon blev 3 månader. Jag blev stressad och ledsen för att hon gick upp dåligt i vikt.



2.Hur tycker du att aming är/var ?

Tycker det var mysigt och hade gärnat fortsatt om det hade funkat.



3. Fördelar med amma? Nackdelar?

Fördelar: mysigt, lättare på natten, barnet får i sig antikroppar och blir inte lika lätt sjuk, man har med sig det överallt.



Nackdelen med amning är nog att man inte vet hur många ml barnet får i sig. Sen svettades man ju hur mycket som helst.

Elsie Åström
2009-11-23 09:22:34 » http://elsieastrom.blogg.se/

Hejsan,

det är bra med min lilla familj, jo min son är också rättså matglad ;)!



Kan ju passa på att svara på din fråga :)

Jag ska amma sålänge svinis går nu har jag bestämt mig för, det ska väl ge ett bra skydd för dom små. Det fungerar så bra än så länge så då kan jag likaväl fortsätta när jag har chansen. Det handlar ju bara om några månader i hela hans långa liv ändå. ;)



Kram!

Nicole - mamma till C
2009-11-23 09:46:38 » http://nicoleb.blogg.se/

Jag hade som mål att amma minst 10mån.. sen fick jag se. Jag ammade också tio månader, hade viljan o tänkte på mitt barns bästa och att amma lite grann på natten och så i slutet var aldrig jobbigt.

Hon började smaka på mat och sådär runt 5-6månader så jag var helammande i nästan ett halvår.

Fördelen är att barn sägs bli friskare och det har stämt in ganska mkt på min dotter. Sällan sjuk förutom nu när lite dagisvirus och så har kommit.



Min amning var superb från början. Hade aldrig något problem med att komma igång förutom såriga bröstvårtor men hallå vem hade inte det första gången?



Ser inga nackdelar i att amma. Inga alld, eller kanske att man just i tillfället inte vill amma men man måste för att barnet behöver äta.

Denice- Hampus mamma
2009-11-23 09:48:13 » http://deniicen.blogg.se/

1. Jag slutade amma Hampus när han var 1 månad. Allt var väldigt komplicerat, han hetsåt, jag fick mjölkstockning 4 ggr och allt var bara fel.

2. Upplevelsen av amning var relativt mysig, men också jobbig då det alltid var bök och stök.

3. Det är bra att alltid ha maten värm och klar när man är ute någonstans.

Nackdelen kan jag tycka är de som ammar för länge för att sedan inte vilja och barnet ska då börja äta mat, och kanske inte riktigt vill de utan vill bara ha mjölk.

Har ett antal exempel på mammor som haft ett helvete med att gå från amning till bara mat.



Tycker man ska amma till ca 4 månader, sen introducera dom för mat så dom vänjer sig vid att äta annat.

Angelica
2009-11-23 09:55:20 » http://angelickajohansson.blogg.se/

Bra fråga,



jag har funderat mycket fram-och-tillbaka om hur jag ska göra med amningen. Min son Noah är 4månader nu den 29e och jag har i stort sett helammat honom tills nu,( har gett han ersättning om jag övninskört eller vart på bio) börjar fundera på om jag bara ska amma på natten, morgonen och lunch/middag och ge ersättning på kvällen och övriga små-mål. Tror amningen kan vara bra nu under svin-tiderna.



Positivt med att amma: skönt på natten/morgonen då man är trött. Bra för barnen att få allt bra genom bröstmjölken. Och mysigt!



Negativt: kan bli lite jobbigt när man är i stan och måste klä av/på sig och kanska få mjölk på kläderna, om man tex har fontänbröst som mig haha! Kan bli lite för mycket med alla hormoner ibland, jag själv mår ofta jäkligt dåligt pga alla hormoner.



Jag ska försöka amma tills Noah är 6 månader. Om jag helammat dit och ger ersättning någon gång då och då bara om jag ska göra något under ett mål eller 2.



Lycka till med allt och grattis till lille oliwer:)

Carro
2009-11-23 10:43:16 » http://intox.blogg.se/

Hej!

Min son är ca 3månader nu och jag ammar honom fortfarande, känns skönt att han tar brösten nu under influensa tider så han får i sig antikroppar. kommer börja med lite provsmak vid 4-5månader, han äter även ersättning nu som sista måltid innan han lägger sig, så det kommer nog bli en blanding av flaska och bröst efter 5månader och då börja att trappa av, har som tänkt sluta amma honom då han är ca 6månader. Men det här är bara vad jag skulle vilja, svårt att styra dom små! : )



Annars så tycker jag att ammningen är det absolut underbaraste och mysigaste som finns, kommer nog rinna en liten tår den dagen man ska sluta och liten blir stor :/ men ska bli skönt att slippa känna sig som en matmaskin och att även sambon kan hjälpa till mer.



Lycka till med allt! : )

Patrik & Patricia, unga föräldrar till Saga
2009-11-23 10:46:42 » http://popblogg.nu

När slutade ni amma och varför? : Jag slutade amma Saga när hon var 2 månader. Varför? för att jag hade ingen energi kvar och hon kunde inte bajsa ordentligt av bröstmjölk så hon mådde dåligt av det.



Hur tycker du att aming är/var ? Tyckte den var både mysig och frustrerande



Fördelar med amma? Nackdelar?

Fördelar: Mysigt, känna närheten mellan dig och ditt barn, skönt på natten att bara hämta bebben och dra fram tutten.



Nackdelar: Stressen, amningen ska vara lugnt och harmoniskt för barnet. Kan aldrig lämna i från dig barnet om du tex ska ut på middag eller så med vännerna, kan ju vara rätt skönt att få komma ut utan att ha någon som man måste passa upp på hela tiden.

Jelika
2009-11-23 10:59:41 » http://jelikas.blogg.se/

När slutade ni amma och varför?

Jag slutade att amma helt när Tore var 1 år (morgon ammade bara då)och tyckte bara att det var dax att sluta.

Med Zeb har jag täbkt att amma iaf i 6 månader!



Hur tycker du att aming är/var ?

Jätte mysig och tycker även det denna gång



Fördelar med amma? Nackdelar?

Fördelar är ju att det är billigt och man har alltid maten färdig.

Nackdelar är att man inte kan ha de kläder man vill ha.

Darya
2009-11-23 11:04:21 » http://darya.blogg.se/

1. Jag slutade när Lily var 6 dagar. Anledningen var att det inte funkade helt enkelt. Jag fick extremt såriga bröstvårtor, grät varje gång hon åt och hon fick knappt i sig nånting och rasade i vikt. Så fort vi började med ersättning blev hon världens nöjdaste bebis, jag mådde SÅÅÅ mycket bättre och hon gick upp i vikt!



2. Förjävligt. Stressande. Ångestframkallande.



3. Eftersom jag knappt ammat nåt så kan jag inte direkt komma på några fördelar. Folk verkar ha missuppfattat det där med antikroppar, man ger bara barnet antikroppar mot sjukdomar man själv haft. Alltså hjälper det inte mot svininfluensan om man inte haft det själv. För min del fanns det enbart nackdelar med amningen! Allt funkar otroligt bra nu, och det är så bra att jag och Alex kan dela på matningen!

Emelie
2009-11-23 11:13:41 » http://notjustasummerlove.blogg.se/

Jag hoppas att jag KAN amma fram tills Leon är åtminstone 6 månader, ammar gärna lite längre än så. Men jag är osäker på om jag kommer att ha mjölk så länge, men håller timmarna.

Jag ska inte säga vad som är rätt och fel nu, men det finns ju en anledning till att dom rekomenderar att man ammar i 6 månader och kan man det så tycker JAG att man ska det. Kan man inte så har jag full förståelse för det. Men det är ju så kort period i livet som man ammar och det är ju faktiskt det bästa för barnet. Jag hade själv väldigt svårt med amningen i början men kämpade på och nu fungerar det jättebra! Jag ser idag inga nackdelar med att amma!

thess, 17 år och mamma
2009-11-23 12:01:49 » http://thessinwonderland.blogg.se/

Jag ammar Savannah lite (hon är 2 månader) men mest ersättning, jag gillar inte alls att amma men jag gör det för hennes skull, för att hon ska få antikroppar från mej osv. Men jag kommer nog inte amma längre till alls, mjölken börjar dessutom sina och hon gillar det mindre och mindre.

Ser inga nackdelar med att amma men för mej känns det inte alls bra så därför föredrar jag flaska!

Ruby och milo
2009-11-23 12:10:53 » http://rubykanoby.blogg.se/

1- jag slutade amma när milo var 8 månader för att hans tänder kom fram och det gjorde AJAJAJAJAJ ;) Sedan var en anledning till att han inte sov bra på nätterna utan ville bara snutta på bröstet precis hela tiden och det funkade inte så bra:P

2- Jag älskade att amma. Supermysig men kände mig jämt som en zoombie och nu när jag ser i efterhand så var jag typ i en helt annan värld. Jag känner mig gladare och mer social nu även fast ja såklart saknar amningen literann:)

3-Fördelarna tycker jag är att man slipper springa och göra flaskor . Det är ju supersmidigt.

Nackdelarna är att det är svårt att hålla sig ren från bröstmjölk så man luktar typ kossa dygnet runt och att man visar ut sina tuttar överallt! haha

Matilda - Snart 2barns mamma!
2009-11-23 19:51:45 » http://majbebis08.blogg.se/

slutade amma mercedes när hon var ca 8månader, det var hon själv som valde det kan man säga för hon blev mer intresserad av vanlig mat.

tyckte det som var mest positivt med att amma var det faktum att man alltid hade maten nära, det kostade ingenting och jag tror också att det är bäst för barnet med bröstmjölk.

sen skulle jag då aldrig orka springa upp på natten och värma ersättning flera gånger om.

Hallonmamma
2009-11-23 22:29:47 » http://hallonmamma.blogg.se/

Jag slutade efter bara 3 veckor på grund av mjölkstockning.

Jag gillade att amma. Men på något sätt gjorde de mej otroligt rastlös.

Nackdelarna var att amma öppet bland folk. Jag kände mej påtittad och det kändes riktigt jobbigt. Men hemma i lägenheten gick det bra.

mia
2009-11-23 23:32:23 » http://livetsallastunder.blogg.se/

Vi slutar nu, efter 7 månader. Nu tycker jag att det räcker :)

Annah
2009-11-26 00:13:02 » http://fiinafliickan.blogg.se/

Hej!



Jag har börjat ge ersättning för han inte blir mätt annars, men ammar lite emellanåt och på natten och morgonen.

Jag tänkte amma tills 6 månader men eftersom han inte blir mätt så kan jag inte amma lite mycket, annars skulle jag försökt till 4 - 6 månader :)



Håller med dig med hormonerna.



Kram


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: