Fredag den 6 November- Frågaaa?!?!


17 kommentarer
Lina - melkers mamma <3
2009-11-06 16:40:09 » http://vackertliv.blogg.se/

Lina - melkers mamma <3
2009-11-06 16:42:11 » http://vackertliv.blogg.se/

Jag ska vaccinera mig på tisdag. Enda orsaken till att jag gör det är för att jag aldrig någonsin skulle kunna förlåta mig själv om jag hade smittat Melker med det eller om jag hade smittat någon av de andra barnen i min mammagrupp. Om det betyder att jag får feber o ont i några dagar är det en smäll jag mer än gärna tar =)

Lotta - Anakins mamma
2009-11-06 16:48:25 »

Jag har inte tagit nått vaccin och tänker inte göra de..Är man en person i riskzoon kanske man bör ta de men de är inte jag eller nån i min familj.

Anser osså att de är alldeles för dåligt testat..samt att jag inte sprutar in kvicksilver i min kropp frivilligt. sen vet man inte vad effekterna av de kan ge för biverkningar om 5-10 år...

Jag anser inte att man är en dålig förälder för att man inte tar vaccinet..

Alla måste få välja själva hur dom vill göra...

andreakarolina
2009-11-06 17:05:37 » http://andreakarolina.blogg.se/

Hej!

För det första, grattis till lilla Oliwer, han är verkligen jättefin! Det är en mysig och öppen blogg du har som är härlig att läsa!



Jag har vaccinerat mig eftersom jag är i riskzonen pga min astma, men jag tror att de nu har hunnit se vilka olika biverkningar som finns och gjort de nödvändiga förändringarna.

Men jag förstår absolut att du och andra känner sig osäkra på det.. Det bästa just nu är nog att försöka hålla sig ifrån platser med mkt människor när man har barn som är små och inte låta folk röra barnen när de inte tvättat händerna. Tror att det är bra med handsprit också då borde man stoppa upp den mesta bakterierna.

hade jag inte varit i riskgruppen hade jag nog väntat längre med att vaccinera mig för att verkligen se hur det påverkar.. Men för mig betyder influensan sjukhusvistelse så då blev inte beslutet så svårt. Hoppas du och din familj inte behöver bli sjuka!

Kram andreakarolina

Amanda & Oscar
2009-11-06 17:05:50 » http://glantan.blogg.se/

Jag och min sambo har vaccinerat oss för att skydda vår son. Jag känner mig helt trygg med vaccinet!

Angelica
2009-11-06 17:18:52 » http://angelicanorlander.blogg.se/

Jag har tagit vaccinet idag. Jag gör det för att skydda min son och för att jag är i riskgrupp. Men jag känner mig som en försöks kanin. Men nu är de iaf gjort. Jag tycker inte man är en dålig mamma om man inte vaccinerar sig. Tycker att de är upp till var och en.



Ha en trevlig helg!

Jennie- mamma till kevin 7veckor
2009-11-06 17:27:24 »

Jag har tagit vaccinet idag enbart för min sons skull! För om han skulle råka bli smittad så vill jag ej att det ska vara mitt fel. Ingen vet ju hur smittan påverkar spädbarn och jag vill inte riskera min son bara för att. Så jag tycker det är lite själviskt att inte ta det men alla gör ju som dom själva vill men jag tycker alla borde ta deT för att förska minska smittspridningen :D

Darya
2009-11-06 19:43:11 » http://darya.blogg.se/

Jag ska göra det på onsdag. Gör det enbart för Lilys skull!

Amanda - Mamma till Milo ♥

Ja jag har barn, Milo är 2 ½ Månad =)



1. Har du tagit vaccinet? Varför?

Nej det har jag inte, men jag ska. Jag gör det mest för Milos skull eftersom han inte kan vaccineras själv, hade jag inte haft honom skulle jag kanske strunta i det.



2. Om inte varför inte?



3. Anser du vaccinet vara färdigt testat och säkert?

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara när det gäller denna fråga men min far som är kunskaps torsk har "forskat" mkt i detta och jag litar totalt på honom. Han säger att jag ska vaccinera mig så så får det bli. Vet att det är mkt prat om att det innehåller kvicksilver men det är inte mer kvicksilver i vaccinet än vad det är i "risk" fiskarna så det är jag alla fall inte orolig över =)



4. Är man en dålig mamma om man inte vaccinerat sig?

Nej det kan jag inte påstå, tycker att var och en ska göra vad som faller dom in!=)

Hannele - Mamma till Kevin ♥
2009-11-06 19:56:58 » http://hanneler.blogg.se/

Ja det är ett jävla ståhej om det där det håller jag med dig om.



1. Har du tagit vaccinet? Varför?

svar: Nej det har jag inte gjort

2. Om inte varför inte?

Svar: För att jag litar inte på vaccinet eller vad man ska säga.

3. Anser du vaccinet vara färdigt testat och säkert?

Svar: Nej

4. Är man en dålig mamma om man inte vaccinerat sig?

Svar: Nej de tycker jag inte att man är.



Kraaam

H

Micca & Lion
2009-11-06 20:34:18 » http://miccii.blogg.se/

Jag har vaccinerat mig, dels för att Lion inte kunnat ta det än så för att skydda honom, dels för att jag inte vill ligga sjuk i över två veckor och inte kunna ta hand om honom och jag har sett en som varit sjuk i influensan, och det va ingen rolig syn.

Så jag tog den, ångrar ej det o nu när barn mellan 6mån-3år också ska få ta den , kommer jag springa dit med Lion så han med får det.

Man är ingen dålig mamma om man inte tar den, men jag tog den för min sons skull framförallt.

Alina
2009-11-06 23:05:19 » http://januaribebis.blogg.se/

Jag är gravid och har inte vaccinerat mig och kommer inte att göra det heller. Jag anser inte att det är riktigt testat för att jag ska våga ta det. Det är ju inte heller testat på gravida och forskare säger att barnet kan få biverkningar av det. Därför vågar jag inte att ta det. Första influensa vågen som kom så använde jag handsprit hela tiden, tvättade händerna hela tiden och var lite försiktig med vad jag gjorde. Hela min familj lyckades bli sjuka i första vågen men jag klarade mig ifrån det. Så hoppas att jag gör det i fortsättningen också.

malin - mamma till elise
2009-11-06 23:48:27 » http://malinmedk.blogg.se/

1. Har du tagit vaccinet? Varför?

Nej



2. Om inte varför inte?

Anser att det inte är tillräckligt testat ännu så kommer inte vaccinera mig



3. Anser du vaccinet vara färdigt testat och säkert?

Nej. Man hör ju massa olika saker hela tiden. Ibland är det farligt och ibland är det hur säkert som helst



4. Är man en dålig mamma om man inte vaccinerat sig?

Nej verkligen inte. Upp till var och en om man vill vaccinera sig eller inte

Ung pappa till Inez
2009-11-07 00:54:26 » http://ungaforaldrar.blogspot.com/

Hej



Jag tog vaccinet pga. att jag tillhör hälso- och sjukvårdspersonal :)

Nunne
2009-11-07 00:56:26 »

Allt jag har att säga om svininfluensan och vaccinet är att jag tror att de har gjort en alldeles för stor sak av hela smittan precis som de gjorde med fågelinfluensan och att vaccinet är farligare än själva sjukdomen. Det är inte tillräckligt testat enligt mig och de vet inte hur mycket de ska ge till barn och det har hänt att de fått för mycket och blivit sjuka av det :/

Nalle
2009-11-07 19:17:03 »

Hitta de här om vaccinet. Jag vet inte om man ska våga ta det eller bli sjuk? Många av dem som har dött har ju haft andra sjukdomar.



Även att svininfluensa inte är nån sjukdom som har muterat.Och varför fick USA patent på vaccinet för ett år sen?:S



Tycker de låter så hemskt bara man vet inte vem lr vad man ska tro på.



De här hitta jag på internet:

Varje dos av influensavaccinet Pandemrix innehåller konserveringsmedlet tiomersal, en kvicksilverförening som innehåller etylkvicksilver. Det är detta vaccin som Socialstyrelsen nu har beställt till hela svenska folket.







- Etylkvicksilver kan till och med vara farligare än metylkvicksilver och sönderfaller snabbt till oorganiskt kvicksilver, som effektivt skadar hjärnans celler, säger Maths Berlin.







När detta inträffar under hjärnans utveckling hos foster och barn kan kroniska skador uppstå med ett livslångt lidande som följd.







- De undersökningar som Socialstyrelsen och Läkemedelsverket stöder sig på kan inte utesluta en betydande risk för påverkan på hjärnutvecklingen hos foster och barn, menar Berlin.







Berlin pekar främst på tre riskgrupper. Foster hos gravida kan bl a drabbas av hjärnskador med autism och Damp/ADHD som följd. Också utvecklingen av hjärnan hos barn i åldern upp till tio år kan hämmas av etylkvicksilvret. Sedan kan vuxna som har en ärftlig känslighet för kvicksilver få sjukdomssymtom. Av de tre riskgrupperna är de vuxna de minst utsatta.







Europeiska läkemedelsverket (EMEA) har hävdat att tiomersal skulle vara riskfritt, men Berlin menar att man inte kunnat redovisa underlag för detta.







Amalgamskadefondens generalsekretare Thomas Karlsson är mycket kritisk till Socialstyrelsens handläggning.



- Det finns kvicksilverfria vaccin, men trots att anbud lämnats på sådant har Socialstyrelsen inte tagit riskerna på allvar och anskaffat vaccinet. Andra länder har beställt allt kvicksilverfritt vaccin som kommer att tillverkas den närmaste tiden.







Professor Berlin avråder gravida och barn från vaccinering med Pandemrix med Pandemrix som har tillsatsen tiomersal.



- Jag anser att riskerna att få men för livet är för stora för barnen. Även som vuxen skall man avstå från vaccinet om man är känslig för kvicksilver.







- När myndigheterna påstår att vaccinet är säkert lurar man folk. Myndigheterna måste helt enkelt ta fram ett kvicksilverfritt alternativ för barn och gravida kvinnor, menar Berlin.







Louise
2009-11-08 11:15:44 »

1. Ja, i fredags

2. För ska till london på onsdag

3. Jag har fått feber, blivit yr, mått illa och huvudvärk och såklart ont i armen

4. Nej, absolut inte!



Så får hoppas det går över tills imorgon =)

Annars så vet du varför jag inte kommer ;)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: