Abort?!?


25 kommentarer
Malin & Elise
2010-01-12 21:50:45 » http://malinmedk.blogg.se/

Tycker ni abort är bra eller dåligt?

Tycker det är bra att det är tillåtet.



Tycker ni inte att de är för många som använder abort som preventilmedel?



Tror det är vanligt tyvärr, då många tänker "det händer inte mig och ifall det händer så finns ju abort" och det är jävligt dåligt. folk borde bli mer noga att skydda sig. Abort är verkligen inte ett preventiv medel då det inte är bra för kroppen att genomgå för många aborter.



När tycker ni att de är för sent för att göra en abort, vilken graviditetsvecka?



Jag vet inte riktigt, som det är nu kanske. är väl v12. och v18 om man har tillåtelse från social styrelsen(?).



Har ni gjort en abort? Hur kände ni efter åt?



Nej det har jag inte. Och skulle jag bli gravid nu skulle jag behålla det barnet.

Emms och Julia
2010-01-12 22:07:07 » http://emmsss.blogg.se/emms

Jag betalar 310 kr i månaden! :)

Ninni
2010-01-12 22:09:36 » http://ninniyesthatsme.blogspot.com

Jag har gjort en abort när jag va 18½ och de va nog de bästa beslutet just då, och jag ångrar inte mig tvärtom så känner jag mig stolt att jag kunde ta de beslutet trots att jag tänkt mycke på barn i den åldern, jag va inte mogen för att bli mamma helt enkelt och han inte pappa... Jag använde p-piller och blev gravid ändå... Så jag e för abort, för de rädda mig... Men sen tycker jag inte man ska missbruka abort, de finns massa skydd man kan ha.. Sen tycker jag verkligen att de e helt fel att få lov att göra abort så sent som i v.18, tänk de finns bebisar som överlevt från v.23, innan v.10-12 borde de vara...

Om jag skulle bli gravid igen trots min p-stav så kommer jag nog göra abort för mina 2 små pojkar tar upp all tid och jag vill kunna ge dom de...

ee
2010-01-12 22:34:36 » http://tiotusensoldater.blogg.se/

gud vilken fin blogg !

allt bra m dig ?

Matilda -90a & Snart 2barns mamma!
2010-01-12 22:36:17 » http://majbebis08.blogg.se/

jag är absolut för abort, har själv gjort en då jag var 15, ångrade det ett bra tag och antagligen därför jag 2år senare fick Mercedes. Men jag vet att det var det bästa just då och tycker att alla ska ha den möjligheten. Tror inte att folk ser det som ett preventivmedel då det inte är helt smärtfritt psykiskt och har man gjort en abort så ser man nog till att det inte ska hända igen.

ee
2010-01-12 22:38:34 » http://tiotusensoldater.blogg.se/

varsåågod (:

ida
2010-01-12 22:47:36 » http://nigels.blogg.se/

söt tjej, med söt son! :D

Hannele - Mamma till Kevin ♥
2010-01-12 22:52:33 » http://hanneler.blogg.se/

Tycker ni abort är bra eller dåligt?

Svar:

Tycker att det är bra och dåligt med abort för att tex om en tjej blir våldtagen av en man och hon blir gravid så kan hon göra abort, i vissa länder så är det förbjudet att göra abort om man har tex blivit våldtagen. Och det dåliga är att vissa använder abort som preventivmedel :/

Tycker ni inte att de är för många som använder abort som preventivmedel?

Svar:

Jo jag tkr att det är många som använder abort som preventivmedel.

När tycker ni att de är för sent för att göra en abort, vilken graviditetsvecka?

Svar:

Innan vecka 18 för att är inte då barnet börjar kallas för foster eller barn?

Har ni gjort en abort? Hur kände ni efter åt?

Svar:

Nej det har jag aldrig gjort, skulle aldrig klara av att göra det heller.



Och en sak till..vissa använder skydd och blir gravida iaf :)

DONKEN
2010-01-12 22:54:22 » http://donkens.blogg.se/

såg också det programmet, eller lite av det, jag förstår iallafall bådas åsikter, men förstår inte varför de måste vara så extrema åt båda håll. jag är FÖR att man ska få välja själv, men inte fan om man är gammal, har stadig partnenr och riktig inkomst. "har inte tid för karriären ska göras" är välrdens sämsta orsak att ta bort ett barn. annat är det ju om man blir våldtagen eller andra olyckliga orsaker... det är vad jag tycker. MENN tycker också att det är upp till var och en. Har de vettig orsak bara, så. pöss

DONKEN
2010-01-12 23:02:41 » http://donkens.blogg.se/

SV: ååw, tack så mycket! :D (om mitt hår, alltså.) pöss!

Hannele - Mamma till Kevin ♥
2010-01-12 23:13:34 » http://hanneler.blogg.se/

SVAR:

Varsågod :)

Joo..jo det sant men iaf :)

Malin & Elise
2010-01-12 23:38:21 » http://malinmedk.blogg.se/

Vill inte bli gravid igen än iaf, tidigast slutet av april. haha. vill ha tätt mellan elise och henns blivande syskon ca 1 1/2 år - 2 år.



Hur många år vill du ha mellan oliwer och hans syskon?

hallonmamma
2010-01-13 00:08:20 » http://hallonmamma.blogg.se/

Tycker det verkar som ett hemskt program det där! Hade jag gjort en abort hade jag definitvt inte velat göra det där! Det är ju helt sjukt. Vem vill utsätta sej själv för något sådant?



Jag har alltid vart FÖR abort. Men när det väl kom till kritan att jag var gravid så ville jag inte göra en. Vilket jag är glad över :D

Aliana - Gift 2barns mamma! :)
2010-01-13 08:32:08 » http://alianaa.blogspot.com

Den övre gränsen för abort är när fostret bedöms kunna överleva utanför sin mammas kropp. Det innebär att abort kan beviljas fram till och med vecka 22.

Upp till v 18 får man bestämma det själv. Vilket är totalt sjukt med tanke på att en vecka senare kan ett barn överleva. Sjukt.



Jag har gjort en abort, ja, det är hemskt. Men det va bäst för mig just då och det är ingenting jag ångrar idag.



Dock skulle jag aaaldrig använda abort som ett preventivmedel... nä fy så dåligt jag hade mått då... De somgör det är där nåt fel på....

Grynet mamma till lille Vidar
2010-01-13 09:43:32 » http://grynis.blogg.se/

Jag tycker inte abort är bra men det är fortfarande bra att det finns. T.ex. om man blivit våldtagen eller om det är incest inblandat. Men som du säger så tycker jag att det används som ett preventivmedel alldeles för ofta. Och jag är faktiskt mer emot abort nu än innan jag fick barn. Jag skulle t.ex. inte kunna utföra en abort idag för jag vet att det är en liten bebis i magen, oavsett hur liiiten den är så kommer även den att sluta som Vidar. Jag skulle inte klara av det.

Sen så tycker jag inte att man är dum i huvudet för att man har gjort abort eller vill göra det. Det är mer att JAG inte skulle kunna göra det.

Det är ett väldigt känsligt ämne som du tar upp, många blir typ förbannade för att jag är emot det, men det får dom bli i så fall frö det är så jag tycker:)

Anonym
2010-01-13 10:24:18 »

Gjort abort 2 ggr och båda gångerna tog jag p-piller.. Det hända allting på samma år och jag mådde så himla dåligt, men jag hade precis börjat gymnasiet och kunde verkligen inte skaffa barn nu, jag var ju barnet själv. Men i slutet av 3:an blev jag gravid men det var något jag och min pojkvän bestämde oss för, jag levde i ångest, men i efterhand känner jag att jag gjorde rätt, men det går ju inte att ibland undra hur det barnet hade varit och i år hade hon/han varit 3 år..



Måste man så måste man men även fast det är bara ett litet foster är det ju samtidigt ett liv.



Underbar son och blogg du har <3

Caroline
2010-01-13 10:33:45 »

Jag tycker de är jätte bra att man har den valmöjligheten här i sverige. Jag har ingen aning om hur många som gör abort i sverige under t.ex. ett år, men av de man hör tycker jag inte att det är speciellt många och många av dem har faktiskt särskillda skäl till varför dom vill göra abort.



Jag tycker inte att man ska vänta länge alls innan man gör en abort. Såfort man får veta att man är gravid och har tagit sitt beslut, ska man göra det. Varför göra situationen ännu svårare genom att låta embryot växa ännu mer. Sen finns de ju dem som märker sin graviditet jätte sent och man får ju göra abort fram till vecka 22 med socialtjänstens tillåtelse. Jag tycker det är ALLDELES för sent, men visst finns det "fall" då detta är nödvändigt också. Jag tänker på väldigt unga människor och människor som inte alls är redo för barn.



Jag har själv gjort en medicinsk-abort när jag var 17 år. Jag var världens trotsigaste tonåring och hade absolut inte klarat av att ta hand om ett barn när jag inte ens kunde ta hand om mig själv. Jag tror att jag och ett barn vid den tidpunkten i mitt liv hade blivit totalt kaos. Det kändes absolut som rätt beslut och jag tog beslutet väldigt snabbt. Visst tänkte man mycket på "hur det kunde ha blivit" om man hade behållt men det kändes ändå absolut rätt.



Du behöver ju in publicera denna kommentar men jag ville svara på dina frågor : )

Caroline
2010-01-13 10:34:29 »

Aha den publiceras automatiskt men de gör ju inget. Jag var ju relativt anonym.

Malin & Elise
2010-01-13 10:47:21 » http://malinmedk.blogg.se/

är det till vecka 22 man får göra abort om man har tillåtelse från social styrelsen? är ju alldelles för sent.

Plutten
2010-01-13 11:40:09 » http://tillbakatillnuet.blogg.se/

Först och främst vill jag säga att din blogg är urtrevlig! Har du så man kan följas via bloglovin?:)



Sen ditt inlägg om abort...jag är FÖR abort, och tycker att det fungerar bra som det gör idag. Vet inte om jag tycker det är för många som gör abort, enda är att jag tycker det är bra att det finns det alternativet. Jag till exempel, blev gravid första gången jag låg med min nuvarande sambo, upptäckte inte graviditeten tidigt direkt heller. Så jag gjorde aborten i åttonde veckan! Det är en av de hemskaste sakerna jag gått igenom i hela mitt liv. Och jag tänker fortfarande på det och undrar om jag gjorde rätt. Då är det trots allt flera månader sedan detta inträffade. OJ! Långt det blev nu:P Hur som helst, jag tycker att abort ska finnas, men inte missbrukas! Jag hade just börjat med mina p-piller igen och trodde inte att det skulle vara någon fara, men tydligen var vi för ivrig...



Kram!

Alina - Mamma till Stephanie
2010-01-13 13:38:42 » http://januaribebis.blogg.se/

Jag tycker att det är bra att abort finns i Sverige, men inte att det används istället för preventivmedel. Det är bra att det finns tex om man blir våldtagen eller något, då kanske man inte vill behålla barnet.

Jag vet många som har sex hur som helst och bara gör abort så fort de blir gravida och jag tycker att det är en hemsk sak. Det är faktiskt ett liv i magen. Ska man göra abort tycker jag att det ska vara under de första veckorna, men iaf innan vecka 12.

Jag har själv aldrig gjort en abort, men när jag blev gravid så kunde jag inte göra abort. Jag skulle bli en sån som bryts ner helt psykiskt och bara mår jätte dåligt.

Min dotter var inte planerad men eftersom vi hade oskyddat var vi medvetna om vad som kan hända. Stephanies pappa var helt emot att jag skulle behålla och de flesta var emot mig eftersom jag behöll utan hans tillåtelse. Men som sagt jag skulle aldrig klara av en abort.

Amanda - Mamma till Milo ♥

Tycker ni abort är bra eller dåligt?

- Jag tycker personligen inte om abort men tycker att det är "bra" att det finns för dom som verkligen inte kan.



Tycker ni inte att de är för många som använder abort som preventivmedel?

-Ja !!! Alldeles för många !



När tycker ni att de är för sent för att göra en abort, vilken graviditetsvecka?

- Tycker inte man ska göra det alls men måste man tycker jag det "räcker" med tablett abort! Vecka 8 e de va ?!



Har ni gjort en abort? Hur kände ni efter åt?

- Aldrig gjort.

Michaela
2010-01-13 20:55:49 » http://miichaelaal.blogg.se/

Tycker ni inte att de är för många som använder

abort som preventivmedel?



- Visst det kanske är många som använder det som preventivmedel, men i vissa fall (Som jag) Så spelar det ingen roll att du använder preventivmedel. Jag blir med barn ändå, fast jag är noga med p-pillren, jag hinner inte ens kliva upp ur sängen innan jag tagit det på morgonen. Jag har gjort 4 aborter och har en Son på 2½ år. Han är ett p-piller barn efter att jag användt p-stav & fick till svars av läkaren att jag inte kunde få barn. Men ändå skulle äta p-piller för att få till alla hormoner i kroppen. Och anledningen till att jag gjort 4 aborter är för att jag blir gravid fast än jag använder Preventivmedel. Jag har mått lika dåligt efter varje abort. Men att vara 14 nästan 15 och skaffa barn var inte något för mig. Däremot var jag 18 skulle fylla 19 och tog studenten höggravid med min Son. Absolut ingenting jag ångrar.



Så ja visst tror jag att många använder abort som prev. Men jag skulle inte göra det. Hade p-piller, p-stav, p-plåster, p-ring och allt vad som finns funkat för mig hade jag nog aldrig gjort en abort ens en gång.



Caroline
2010-01-13 22:14:33 »

Fram till vecka 22 är det som gäller med socialstyrelsen godkännande. Alldeles försent enligt mig men det är som det är.

Tess
2010-01-14 22:24:40 »

Jag tycker att det är bra att abort finns, eftersom det finns en del som blir gravida trots att de använder preventivmedel. Men som du säger är det många som ser abort som ett preventivmedel, och så borde det inte vara. Man ska alltid ha som regel att skydda sig, och inte bara strunta i det för att det är lagligt med abort i Sverige. Om man nu ska göra abort tycker jag att man borde göra det direkt eller så fort som möjligt. I många länder får man göra abort fram tills barnet kan göra grimaser, uppfatta ljud och även med hjälp klara sig utanför magen i vissa fall. Då tycker jag att det har gått för långt för att göra abort...


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: